Moving Forward
Η νέα εποχή της βιώσιμης κινητικότητας
Στροφή στη βιωσιμότητα
Στις μεταφορές & στη μετακίνηση
Σήμερα, καθώς οι πόλεις αναζητούν λύσεις για την αποσυμφόρηση και την ενεργειακή αποδοτικότητα, οι επιχειρήσεις, οι επενδυτές και οι φορείς υποδομών βρίσκονται στο επίκεντρο μιας επανάστασης στις βιώσιμες μετακινήσεις.
Η πράσινη κινητικότητα εξελίσσεται σε πυλώνα ανάπτυξης, συνδέοντας την ενέργεια, τις μεταφορές, την τεχνολογία και την καινοτομία σε ένα ενιαίο οικοσύστημα. Από την ηλεκτροκίνηση, μέχρι τα βιώσιμα καύσιμα στην αεροπορία και τη ναυτιλία, η αγορά μεταμορφώνεται με ταχύτητα, δημιουργώντας νέες προοπτικές για επενδύσεις, απασχόληση και βιώσιμη ανάπτυξη.
Η Ελλάδα κάνει σταδιακά τη δική της στροφή: ανανεώνει στόλους, προσελκύει διεθνείς εταιρείες τεχνολογίας μεταφορών, αναπτύσσει έργα για “πράσινα” λιμάνια και αεροδρόμια, και επενδύει σε εναλλακτικά καύσιμα και ψηφιακές υποδομές. Πρόκειται για μια πολυεπίπεδη μετάβαση που επανακαθορίζει όχι μόνο τον τρόπο που μετακινούμαστε, αλλά και τον τρόπο που σκεφτόμαστε, παράγουμε και αναπτύσσουμε.
Το αφιέρωμα «Moving Forward: Η νέα εποχή της βιώσιμης κινητικότητας» χαρτογραφεί τις βασικές τάσεις, επενδύσεις και τεχνολογίες που αλλάζουν το τοπίο στην Ελλάδα στους τομείς των μεταφορών και του mobility, με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Βιώσιμων Μεταφορών που είναι στις 26 Νοεμβρίου.
Ηλεκτροκίνηση: Ο ηγέτης στη βιώσιμη μετακίνηση σήμερα
Στην Ελλάδα τον Οκτώβριο πουλήθηκαν 2110 επαναφορτιζόμενα οχήματα, αριθμός ρεκόρ. Από αυτά τα 800 ήταν αμιγώς ηλεκτρικά.
Η εξ Ανατολών επιδρομή κινέζικων μαρκών, κυρίως με ηλεκτρικά ή επαναφορτιζόμενα υβριδικά οχήματα, έχει οδηγήσει σε αύξηση των πωλήσεων και στροφή της αγοράς προς το ρεύμα. Ούτως ή άλλως σήμερα η συντριπτική πλειοψηφία των οχημάτων που πωλούνται στην ευρωπαϊκή αγορά φέρουν ηλεκτροκινητήρα και μπαταρία ως MHEV, HEV, PHEV και BEV. Τα πλεονεκτήματα της ηλεκτροκίνησης είναι πολλά και σημαντικά.
Η βιώσιμη αστική κινητικότητα χρειάζεται συνέργειες
Για την φόρτιση των εταιρικών εξηλεκτρισμένων οχημάτων είτε πρόκειται για αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα (bev) είτε για επαναφορτιζόμενα υβριδικά (phev) κάθε εταιρεία χρειάζεται έναν πάροχο ενέργειας, αξιόπιστο και εναρμονισμένο με τις
σύγχρονες εταιρικές ανάγκες.
Η Blink Charging Hellas αποτελεί έναν από τους βασικούς παράγοντες στην προώθηση της βιώσιμης αστικής κινητικότητας στην Ελλάδα, εστιάζοντας στην ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης και στη δημιουργία ενός ολοκληρωμένου δικτύου φόρτισης.
Περισσότερα για την ηλεκτροκίνηση
Καύσιμα χωρίς ενεργειακό αποτύπωμα
Στόχος οι μηδενικές εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα
Η κλιματική κρίση είναι το σημαντικότερο πρόβλημα της εποχής μας. Είναι απόρροια του υπερπληθυσμού της γης και σχετίζεται με τις ολοένα αυξανόμενες ενεργειακές απαιτήσεις. Ο περιορισμός των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα CO2 βρίσκεται ψηλά στην παγκόσμια ατζέντα. Η στροφή από τα ορυκτά καύσιμα σε πηγές ενέργειας με μηδενικό ή ουδέτερο ανθρακικό αποτύπωμα δεν είναι απλώς επιλογή, αλλά επιτακτική ανάγκη για ένα βιώσιμο πλανήτη.
Τα καύσιμα αυτά, γνωστά ως “carbon-free” ή “net-zero carbon fuels”, αντιπροσωπεύουν το μέλλον της ενέργειας, καλύπτοντας τις ανάγκες μας χωρίς να επιδεινώνουν το φαινόμενο του θερμοκηπίου. Πρόκειται για καύσιμα που δεν απελευθερώνουν καθόλου CO2 κατά την καύση τους, ή, στην περίπτωση των ουδέτερων σε άνθρακα (carbon-neutral) καυσίμων, απελευθερώνουν μόνο την ποσότητα CO2 που έχει απορροφηθεί από την ατμόσφαιρα κατά την παραγωγή τους. Αυτό εξασφαλίζει έναν κλειστό κύκλο άνθρακα, χωρίς επιπλέον επιβάρυνση του περιβάλλοντος.
Το πράσινο υδρογόνο είναι ίσως το πιο προβεβλημένο καύσιμο μηδενικού αποτυπώματος. Παράγεται μέσω ηλεκτρόλυσης του νερού, χρησιμοποιώντας ηλεκτρική ενέργεια αποκλειστικά από ανανεώσιμες πηγές (αιολική, ηλιακή). Όταν χρησιμοποιείται σε κυψέλες καυσίμου, η μόνη εκπομπή του είναι το νερό, γεγονός που το καθιστά ιδανικό για την απαλλαγή από τον άνθρακα στους τομείς των μεταφορών (βαρέα οχήματα, ναυτιλία, αεροπορία) και της βιομηχανίας.
Τα συνθετικά καύσιμα (e-fuels) είναι χημικά παρόμοια με τα παραδοσιακά καύσιμα (π.χ. συνθετική κηροζίνη, συνθετική μεθανόλη). Η διαφορά έγκειται στην παραγωγή τους: Χρησιμοποιούνται ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Απαιτούν υδρογόνο (παραγόμενο με ηλεκτρόλυση) και CO2 που δεσμεύεται απευθείας από την ατμόσφαιρα ή από βιομηχανικές πηγές. Αυτή η διαδικασία επιτρέπει τη δημιουργία “πράσινων” υγρών καυσίμων που μπορούν να χρησιμοποιηθούν άμεσα στους υπάρχοντες κινητήρες και υποδομές, λύνοντας το πρόβλημα της ενεργειακής πυκνότητας και της αποθήκευσης που συχνά αντιμετωπίζουν οι μπαταρίες. Χαρακτηριστικό το παράδειγμα της Porsche στη Χιλή.
Η μετάβαση στα καύσιμα μηδενικού αποτυπώματος αντιμετωπίζει σημαντικές προκλήσεις όπως το κόστος παραγωγής του πράσινου υδρογόνου και των e-fuels. Αυτό είναι υψηλό, σήμερα ξεπερνάει τα 3 ευρώ. Επιπλέον απαιτείται τεράστια επένδυση σε νέες μονάδες παραγωγής ανανεώσιμης ενέργειας, ηλεκτρολύτες και δίκτυα διανομής. Η συνολική ενεργειακή απόδοση (από την ηλεκτρόλυση μέχρι την τελική χρήση) είναι χαμηλότερη από την άμεση χρήση ηλεκτρικής ενέργειας. Ωστόσο, η τεχνολογική εξέλιξη, οι οικονομίες κλίμακας και η αύξηση της ζήτησης αναμένεται να μειώσουν το κόστος τα επόμενα χρόνια.
Η παγκόσμια συνεργασία και οι στρατηγικές επενδύσεις, όπως αυτές που προβλέπονται από την Ευρωπαϊκή Ένωση, είναι καθοριστικές για την ταχεία κλιμάκωση αυτών των τεχνολογιών. Τα καύσιμα μηδενικού ανθρακικού αποτυπώματος δεν είναι μια μεμονωμένη λύση, αλλά ένα κρίσιμο εργαλείο σε ένα ευρύτερο ενεργειακό χαρτοφυλάκιο. Μαζί με τον εξηλεκτρισμό, αποτελούν την πιο ρεαλιστική οδό για την πλήρη απαλλαγή από τον άνθρακα (decarbonization) σε τομείς που είναι δύσκολο να εξηλεκτριστούν, εξασφαλίζοντας ότι οι μελλοντικές γενιές θα έχουν πρόσβαση στην ενέργεια που χρειάζονται, χωρίς να θέτουν σε κίνδυνο το κλίμα του πλανήτη. Από το 2026 η Formula 1 θα χρησιμοποιεί αποκλειστικά τέτοια καύσιμα, πράγμα που σημαίνει πως θα έχουμε σημαντική τεχνολογική εξέλιξη του προϊόντος.
Πράσινη μετάβαση
Στροφή προς τις πράσινες μετακινήσεις πραγματοποιείται στα μέσα σταθερής τροχιάς όπως επίσης και στους λιμένες και αερολιμένες της χώρας, με μία σειρά πρωτοβουλιών, που στοχεύουν στη μετάβαση στις βιώσιμες μεταφορές, όπως επίσης και στη βελτίωση των περιβαλλοντικών συνθηκών μέσω της μείωσης εκπομπής ρύπων. Από τον ελληνικό σιδηρόδρομο και το μετρό έως τα αεροδρόμια και τα λιμάνια, η net zero emission εποχή βρίσκεται προ των πυλών.
Το μετρό στην «πράσινη» εποχή
Σε μία «πράσινη» εποχή περνά το μετρό στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, με την ίδια την ύπαρξη του μέσου να έχει συμβάλει στη μείωση της κυκλοφορίας των αυτοκινήτων και συνεπώς στη μείωση εκπομπών ρύπων. Με τα έργα των επεκτάσεων στη Θεσσαλονίκη και στην Αθήνα να προχωρούν βάσει προγραμματισμού, η εικόνα των πόλεων θα βελτιωθεί ακόμα περισσότερο.
Οι αερολιμένες στη net zero emission εποχή
Το πρώτο αεροδρόμιο με μηδενικές εκπομπές ρύπων φιλοδοξεί να γίνει ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών, μέσα από μία σειρά παρεμβάσεων αρχής γενομένης με το Route 2025 που θα τον οδηγήσουν στη net zero εποχή του, καλύπτοντας σε ποσοστό 100% τις ανάγκες του για ηλεκτρική ενέργεια, με παραγωγή της εντός του αερολιμένα, μέσω ανανεώσιμων πηγών και μηδενίζοντας τις άμεσες εκπομπές του από την κατανάλωση καυσίμων.
Λιμάνια: Επενδύσεις με φόντο τη βιωσιμότητα
Νέες επενδύσεις με φόντο τη βιωσιμότητα και τον ενεργειακό μετασχηματισμό προωθούνται και στα λιμάνια της χώρας με μία σειρά έργων πολλών εκατομμυρίων ευρώ, πάντα σε εναρμόνιση με την ισχύουσα ευρωπαϊκή νομοθεσία.
Ειδικότερα, η πράσινη μετάβαση στα λιμάνια της Ελλάδας στοχεύει στη μείωση των ρύπων, με την υποχρέωση εγκατάστασης συστημάτων ηλεκτροδότησης από ξηράς έως το 2030, σύμφωνα με το ευρωπαϊκό πλαίσιο TEN-T.
Ελληνικός σιδηρόδρομος: Βιώσιμες μεταφορές και εκσυγχρονισμός υποδομών
Με γοργούς ρυθμούς προχωρά το σχέδιο ανοδιοργάνωσης του ελληνικού σιδηρόδρομου, με τα έργα υποδομών να αναμένεται να ολοκληρωθούν έως το καλοκαίρι του 2026. Ειδικότερα, η πράσινη μετάβαση εστιάζει στην ηλεκτροκίνηση και την αναβάθμιση των υποδομών με σκοπό γρήγορες, ασφαλείς και περιβαλλοντικά φιλικές μεταφορές. Ήδη, έχει γίνει εγκατάσταση συστημάτων ασφαλείας και τηλεδιοίκησης, βελτιώνοντας την ενεργειακή απόδοση και την ασφάλεια.
Έργα υποδομών με "πράσινο" αντίκτυπο
Οι νέες "πράσινες" επενδύσεις
Λεωφορεία, αυτοκινητόδρομοι και μία σειρά από δράσεις που προωθούν τη μηδενική εκπομπή ρύπων με επενδύσεις δισεκατομμυρίων ευρώ έρχονται στο προσκήνιο με φόντο τη στροφή προς τις βιώσιμες μεταφορές. Η βιώσιμη ανάπτυξη έχει ήδη αρχίσει να γίνεται κουλτούρα στην Ελλάδα και να εντυπώνεται στη συνείδηση των πολιτών με σταθερά βήματα, γεγονός που αποδεικνύεται τόσο μέσω της κυβερνητικής πολιτικής όσο και σε ατομικό επίπεδο.
Βιώσιμοι Τρόποι Μετακίνησης
Λύσεις που μειώνουν τις εκπομπές ρύπων, την κατανάλωση ενέργειας και το κυκλοφοριακό φορτίο.
Carpooling & Car Sharing
Μοιραζόμαστε διαδρομές με άτομα που πηγαίνουν προς την ίδια κατεύθυνση ή εναλλακτικά μοιραζόμαστε το ίδιο όχημα, μειώνοντας το συνολικό κυκλοφοριακό και τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα.
Περπάτημα
Ο πιο οικολογικός τρόπος: Μηδενικές εκπομπές ρύπων, ωφέλιμο για την υγεία, ιδανικό για μικρές αποστάσεις.
Ποδήλατο ή e-bike
Γρήγορο μέσα στην πόλη, δεν ρυπαίνει και παρακάμπτει μποτιλιαρίσματα, ενώ τα e-bikes εξυπηρετούν σε μεγαλύτερες ή ανηφορικές διαδρομές.
Ηλεκτρικό πατίνι
Ιδανικό για μικρομετακινήσεις (last-mile mobility). Μικρή κατανάλωση ενέργειας, εύκολο πάρκινγκ.
Πολυτροπική Μετακίνηση
Συνδυασμός πολλών μέσων όπως δημόσιες συγκοινωνίες (λεωφορεία, τρόλεϊ, μετρό, τραμ κλπ.), καθώς και ποδήλατο ή/και περπάτημα, ώστε να μειωθεί ο αριθμός των ιδιωτικών αυτοκινήτων στους δρόμους.

